Direct naar hoofdmenu / zoekveld
Home / 2014 / juni 2014 / Piekuurbussen nemen omgekeerde lus

Piekuurbussen nemen omgekeerde lus

De bussen van de Lijn die op woensdagmiddag en op de andere schooldagen 's avonds heel veel scholieren tellen, zullen vanaf 1 september een andere lus maken. Dit moet diverse problemen oplossen.

De verkeersveiligheid, vooral van de zwakke weggebruiker en de vele scholieren, aan de bushaltes op de Markt is al jaren een probleem waarvoor niet direct een oplossing werd gevonden. Op de spitsuren zitten de portalen van de handelszaken vol met wachtende scholieren en als de bussen toekomen is de chaos compleet: scholieren lopen op de bushalte, op het fietspad en soms zelfs op de rijweg. De fietsers moeten noodgedwongen uitwijken naar de rijstroken van de N9.  Met andere woorden, de ruimte voor de wachtende scholieren is te klein om voldoende veilig te zijn.

Na diverse overlegmomenten en een goede samenwerking tussen Stad Eeklo enerzijds en AWV en De Lijn anderzijds hebben wij nu toch een plan om de veiligheid te verbeteren en anderzijds ook de druk van de vele scholieren ter hoogte van de handelszaken op de Markt te beperken.

 

Uitgangspunten voor een oplossing

Vanuit de stad wilden wij garanties dat gelijk welke wijziging aan de bushaltes een verbetering moet zijn. Zowel voor de scholieren, de handelaars, de veiligheid van alle weggebruikers als voor de mobiliteit. Daarom werden verschillende tellingen en observaties gedaan om de problematiek in kaart te brengen.  Wist u bijvoorbeeld dat er per dag meer dan 800 scholieren op de Markt de bus nemen richting station?

Wat zijn onze uitgangspunten?

  • De verkeersveiligheid verbeteren
  • Het comfort van de busreiziger optimaliseren
  • De veiligheid voor de scholieren en de buschauffeurs verbeteren
  • De overdruk van wachtende Lijngebruikers op de handelszaken verminderen
  • De mobiliteit en doorstroming op de N9 niet hypothekeren
  • De reistijden (duur) van de busreizigers niet wijzigen 

 

 

Nieuw plan vanaf 1 september 2014

Bij het zoeken naar een oplossing werd eerst nagedacht hoe de overdruk aan de zuidzijde kon weggenomen worden en hoe het opstappen ter hoogte van het station kan bevorderd worden.  Aan dit probleem werd een oplossing gegeven door het traject van de schoolbussen van richting om te keren.

 

ROUTE NU 

VOORSTEL ROUTE VANAF 1 SEPTEMBER 2014 

1) PTI 

1) Station 

2) Boelare t.h.v.Teirlinckstraat 

2) Markt 

3) Markt 

3) Boelare t.h.v. Teirlinckstraat 

4) Station 

4) PTI 

5) Via Oostveldstraat richting Lembeke 

5) Via Vrombautstraat richting Lembeke 

 

 

 

delijn nieuweopstapplaats2 

 

De scholieren die willen verzekerd zijn van een plaats zullen naar de eerste halte, nl. het station, gaan. De loopafstand naar het station is bv. voor de scholieren van College O.-L.-V.ten-Doorn slechts 150 meter verder dan naar de Markt. Zo ontstaat meer wachtruimte op de Markt en wordt de overdruk op de Markt verminderd aangezien 75% van de scholieren zullen opstappen aan de noordzijde van de Markt of naar het station zullen gaan om op te stappen. Daarom wordt de Markt een ingreep gepland: er komt een groter verhoogd busperron en de fietsers worden omgeleid achter de opstapplaats wat veiliger is dan op de rijbaan te moeten rijden (vergelijkbaar met de constructies in de Molenstraat). De bus zelf zal op het eerste rijvak halteren. Om de doorstroming van het verkeer op de N9 te garanderen, zal gevraagd worden om de verkeerslichten aan café Leffe op knipperstand te zetten.

 

Om het busverkeer beter te laten doorstromen en te timen wordt een buswachtzone voorzien ter hoogte van Brantano. Vandaar starten de bussen hun traject waarbij eerst halt wordt gehouden aan Station en dan aan de noordzijde van de N9.

 

Om deze regeling te doen ingaan vanaf 01/09/2014 moest er snel gewerkt worden temeer daar deze ingreep volledig bekostigd wordt door AWV en het budget nog maar even beschikbaar was. Daarom werd het plan besproken met vertegenwoordigers van de Economische Raad en met enkele plaatselijke handelaars die de wijziging positief vonden.

Vorige week werd een afspraak gemaakt met de aannemer die de wijziging aan de bushaltes moet uitvoeren. Deze werken zullen plaatsvinden in de periode na 20 juni en twee weken in beslag nemen. Het verkeer op de Markt richting Brugge zal dan verlopen over 1 rijstrook.

Deze vernieuwde werkwijze wordt de komende weken gecommuniceerd met alle scholen, hun medewerking in dit verhaal kan tot heel wat meerwaarde leiden.  De wijzigingen zullen ook door politie en stad geëvalueerd worden zodat we eventuele minpuntjes kunnen bijsturen.  De stad wil met deze ingreep het stadscentrum veiliger en comfortabeler maken voor zowel de gebruikers van het openbaar vervoer als de handelszaken en bezoekers. 

 

 

Praktisch:

Na de stop aan het PTI rijden de lijnen 96, 97 en 98 verder via Vrombautstraat.

  • Lijn 96 rijdt via de Waaistraat naar Kaprijkedorp. Dit betekent een kortere rijtijd voor lijn 96 en kernen Kaprijke/Bassevelde/Boekhoute.
  • Lijn 97 rijdt via Vrombautstraat naar Lembeke-Dorp en zo naar Oosteeklo en Ertvelde.
  • Lijn 98 rijdt via Kriekmoerstraat naar Oostveldstraat en Eeklostraat

 

De verdeling van de buslijnen zal er voor de scholierenritten als volgt uitzien:

Halte markt kant winkels:

  • lijn 58 richting Gent
  • lijn 67 richting Gent
  • lijn 69 richting Gent

 

Halte markt kant Stadhuis:

  • lijn 58 en 58S richting Brugge
  • lijn 62 richting St-Margriete
  • lijn 63 richting St-Jan-In-Eremo
  • lijn 64 richting Aalter
  • lijn 66 richting Zomergem
  • lijn 96 richting Zelzate
  • lijn 97 richting Zelzate
  • lijn 98 richting Assenede

 


Zoeken