Inhoud
Als je verhuist, moet je je nieuwe adres binnen de 8 werkdagen aangeven bij de dienst Burgerzaken van je nieuwe stad of gemeente. Maar ook als je binnen dezelfde gemeente verhuist, moet je dit aangeven.
Bewijs
Jouw elektronische identiteitskaart met pincode.
Domicilie voor minderjarigen
Vermeld bij de verhuis van minderjarigen zeker of er een rechterlijke beslissing, notariële akte of onderlinge overeenkomst tussen beide ouders is met betrekking tot het domicilieadres van de minderjarige(n), bv. gelijkmatig verdeelde huisvesting, verblijfsco-ouderschap, plaatsing bij één van de ouders, … . Bij de melding van de verhuis moeten bijkomende documenten worden meegebracht (indien van toepassing):
- het wederzijds akkoord van de ouders
- de gerechtelijke beslissing
- de notariële akte.
Voorwaarden
Je kunt de verhuis pas aangeven van zodra je effectief bent verhuisd.
Procedure
Er zijn verschillende manieren om jouw adreswijziging door te geven:
digitaal loket (onderaan deze pagina)
schriftelijk (e-mail of brief)
Wanneer je je adreswijziging schriftelijk doorgeeft, voeg dan zeker deze gegevens toe:
namen van alle personen die verhuizen
rijksregisternummers van alle personen die verhuizen
oud adres
nieuw adres
gsm-nummer
het ogenblik wanneer je meestal thuis bent voor de wijkinspecteur die de woonstvaststelling komt uitvoeren
kopie of foto van de voor- en achterzijde van de eID’s
Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
Om de adreswijziging te kunnen doorgeven heb je een geldig identiteitsbewijs nodig waarop je rijksregisternummer vermeld staat.
Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.
Controle van domicilie en aanpassing identiteitsdocumenten
Na de aangifte zal de wijkinspecteur onverwachts de woonstcontrole uitvoeren op het aangegeven adres om na te gaan of het aangegeven adres jouw hoofdverblijfplaats is. Na deze controle word je ingeschreven op jouw nieuwe adres en word je per brief uitgenodigd om je identiteitskaart bij de dienst burgerzaken te laten aanpassen. Hiervoor heb je je elektronische identiteitskaart met pincode nodig.
Vanaf het moment dat jouw identiteitskaart aangepast is, kan je alle andere instanties van jouw adresverandering op de hoogte brengen.
Inschrijvingsbewijs van voertuigen
De adreswijziging moet niet langer aangebracht worden op het inschrijvingsbewijs van jouw voertuig(en). Het kentekenbewijs zal enkel nog het adres vermelden dat geldig was op het moment van uitgifte.
Kostprijs
Het aangeven van een adreswijziging is gratis.