Aangifte van een verhuis naar het buitenland

Inhoud

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden bij de dienst burgerzaken van de gemeente waar je bent ingeschreven.

Voorwaarden

Om je naar het buitenland te kunnen afschrijven, moet je effectief ook naar het buitenland verhuizen en daar ingeschreven worden.

Procedure

Je afschrijven naar het buitenland doe je best niet te veel op voorhand en ten laatste de dag vóór jouw vertrek.

  • De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
  • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem of haar bij de aangifte bijstaan.

Na de registratie ontvang je een document (model 8 - bewijs van uitschrijving) waarmee je je op het gemeentehuis én bij de Belgische ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.

Als je nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet je deze eerst aanvragen, vóór je je uitschrijft.

Wat meebrengen

  • het volledige adres waar je je zult vestigen in het buitenland
  • de identiteitskaart van elk gezinslid dat verhuist naar het buitenland
  • de bijhorende pin- en pukcode

Bedrag

De aangifte verhuis naar het buitenland is gratis.

Contact

Burgerzaken

Adres
Markt 34 , 9900 Eeklo Stadhuis
Tel.
09 218 29 00
Fax
09 218 28 01
burgerzaken@eeklo.be
Vandaag
Nu gesloten
op afspraak 09:00 tot 12:30 15:30 tot 19:30
Morgen
op afspraak 09:00 tot 12:30