Inhoud
Leegstand heeft een negatieve invloed op de leefomgeving en de uitstraling ervan. Het is vaak een voorbode van verloedering omdat veel woningen en gebouwen in slechte staat verkeren doordat ze te lang leegstaan.
Om onze mooie stad leefbaar én betaalbaar te houden, doen we als lokaal bestuur extra inspanningen om het woningbestand optimaal te benutten. Veel inwoners zijn immers op zoek naar een betaalbare en kwalitatieve woning.
Eigenaren moeten een leegstandsbelasting betalen als hun woning of gebouw langdurig leegstaat. Deze belasting neemt elk jaar toe.
Procedure
Opname in het leegstandsregister
Panden die langer dan één jaar leegstaan kunnen in het leegstandsregister opgenomen worden. Een pand wordt als leegstaand beschouwd als het niet volgens de vergunde functie wordt gebruikt.
Eigenaren worden op de hoogte gebracht als hun pand wordt opgenomen in het leegstandsregister.
Bezwaar tegen de opname in het leegstandsregister
Als eigenaar kun je een bezwaar indienen tegen de opname in het leegstandsregister bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet binnen een termijn van 30 dagen aangetekend opgestuurd worden naar de Dienst wonen (Industrielaan 2, 9900 Eeklo).
In het bezwaarschrift voeg je de bewijsstukken toe die aantonen dat het pand gedurende de twaalf maanden voor de opname in het leegstandsregister werd gebruikt volgens de functie.
Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing over het bezwaarschrift binnen de negentig dagen.
Schrapping uit het leegstandsregister
Je kan een aanvraag tot schrapping uit het leegstandsregister aanvragen als je kunt bewijzen dat:
- meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte van het gebouw overeenkomstig de functie gebruikt wordt gedurende een termijn van ten minste zes opeenvolgende maanden
- de woning overeenkomstig de woonfunctie gebruikt wordt gedurende een termijn van ten minste zes opeenvolgende maanden
Je kunt de schrapping uit het leegstandsregister aanvragen bij Dienst wonen, per e-mail (wonen@eeklo.be) of per brief (Industrielaan 2, 9900 Eeklo).
Dienst wonen onderzoekt de aanvraag tot schrapping uit het leegstandsregister. Bij twijfel wordt er een plaatsbezoek gebracht.
Een woning of gebouw kan pas definitief uit het leegstandsregister geschrapt worden als het pand ten minste zes maanden volgens de functie wordt gebruikt. De datum van schrapping is de eerste dag van aanwending volgens de functie.
Kostprijs
De leegstandsbelasting is voor het eerst verschuldigd nadat de woning of het gebouw twaalf opeenvolgende maanden is opgenomen in het leegstandsregister.
De leegstandsbelasting bedraagt 1.500 euro per woongelegenheid (kamer/studio of appartement) of 3.000 euro voor een woning of een gebouw.
Jaarlijks wordt de leegstandsbelasting geïndexeerd (ABEX-index van november 2019).
De leegstandsbelasting verhoogt met 25% voor elk extra jaar dat het pand op het leegstandsregister staat.
Voor aanslagjaar 2023 bedraagt de basisbelasting 1.808 euro voor een woongelegenheid (kamer/studio of appartement) of 3.616 euro voor een woning of gebouw.
Je ontvangt de belastingbrief vóór eind juni van het jaar volgend op het aanslagjaar.
De leegstandsbelasting vermijden
- Zorg ervoor dat de woning of het gebouw niet langer leegstaat door het te gebruiken volgens de functie. Je moet geen leegstandsbelasting betalen als het pand tijdig geschrapt is uit het leegstandsregister.
- Je kunt een vrijstelling van de leegstandsbelasting krijgen door renovatie van de woning of het gebouw. De voorwaarden staan in artikel 4 van het belastingreglement.
- Je kunt een vrijstelling aanvragen voor een andere reden. De mogelijkheden voor vrijstelling staan in artikel 4 van het belastingreglement.
Je kunt een vrijstelling van de belasting aanvragen vóór de verjaardag van de opname in het leegstandsregister via het digitaal loket .
Reglementen
- Registratie van en belasting op leegstaande woningen en gebouwen - geldig voor aanslagjaar 2023
- Registratie van en belasting op leegstaande woningen en gebouwen - geldig voor aanslagjaren 2024-2025 - geldig tot en met 30 september 2024
- Registratie van en belasting op leegstaande woningen en gebouwen - geldig voor aanslagjaren 2024-2025 - met ingang vanaf 1 oktober 2024