Onbetaalde energiefacturen, wat nu?

Hoge energiekosten maken het voor meer en meer Eeklonaren moeilijk om de maandelijkse energierekening te betalen. Wanneer je de energiefactuur niet onmiddellijk kan betalen, word je niet afgesloten van gas of elektriciteit. 

Heb je openstaande rekeningen bij je energieleverancier? Het is belangrijk dat je die zo snel mogelijk betaalt. Anders lopen jouw schulden verder op.
Contacteer het jouw energieleverancier of het Sociaal huis voor een afbetalingsplan.

Wat gebeurt er als ik mijn voorschotfactuur niet direct kan betalen?

1. Betalingsherinnering

Voor elektriciteit en gas ontvang je elke maand een voorschotfactuur. Je hebt 15 dagen tijd om te betalen. Als je niet op tijd betaalt, stuurt jouw leverancier een betalingsherinnering. Het kan zijn dat jouw leverancier hier kosten voor aanrekent.

Als je een betalingsherinnering ontvangt moet je zo snel mogelijk:

  • de factuur betalen
  • of een afbetalingsplan afspreken met jouw energieleverancier, het OCMW of een erkende schuldbemiddelaar.

2. Ingebrekestelling

Als je niet binnen de 15 dagen betaalt en geen afbetalingsplan afspreekt, stuurt jouw energieleverancier een ingebrekestelling. Dit is een aangetekende brief. Jij moet de kosten hiervoor betalen.

Je kan de factuur betalen of een afbetalingsplan afspreken met je energieleverancier, het OCMW of een erkende schuldbemiddelaar.

Opgelet! Je ontvangt op dit moment ook al een nieuwe factuur voor de voorbije maand.

3. Opzegbrief

Als je binnen de 15 dagen nadat je de ingebrekestelling ontvangt

  • de factuur niet betaalt
  • geen afbetalingsplan afspreekt
  • het afbetalingsplan niet nakomt

dan mag jouw leverancier jouw energiecontract opzeggen. Je krijgt een opzegbrief. 
De opzegtermijn is 45 dagen. De energie die je in deze periode verbruikt moet je ook betalen.

Je moet de openstaande schuld zo snel mogelijk betalen en een nieuwe leverancier zoeken.

4. Budgetmeter actief door Fluvius

45 dagen na de opzegbrief, aan het einde van je contract stuurt jouw leverancier een eindafrekening. Die moet je, samen met de schulden, zo snel mogelijk betalen. Als je dit niet doet, stuurt je leverancier de schulden door naar een deurwaarder. 

Tot een week voor het einde van de opzegtermijn kan je een contract bij een nieuwe leverancier afsluiten.
Als je geen contract afsluit met een nieuwe leverancier, word je automatisch klant bij de netbeheerder Fluvius.

Wanneer je schulden hebt voor elektriciteit, word je budgetmeter actief. Dan moet je op voorhand opladen voor de energie die je wil gebruiken.

Contact

Balie Sociaal Huis

Adres
Zuidmoerstraat 136 , 9900 Eeklo Welzijnscampus De Zuidkaai
Tel.
09 376 71 70
sociaalhuis@eeklo.be
Vandaag
Nu gesloten
open van 09:00 tot 12:00
Morgen
open van 09:00 tot 12:00