Inhoud
Sinds 15 januari 2024 wordt het papieren identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar vervangen door een elektronische verblijfskaart.
Voorwaarden
De geldigheidsduur van een elektronische kaart voor een vreemdeling jonger dan 12 jaar hangt af van het verblijfsstatuut, maar is altijd maximaal 3 jaar geldig.
Als je kind niet meer op de foto lijkt, vraag je best vroeger een nieuwe kaart aan.
Procedure
Je vraagt als ouder of persoon die het ouderlijk gezag uitoefent de elektronische kaart voor jouw kind jonger dan 12 jaar aan bij de dienst burgerzaken.
De aanvraag is niet verplicht, maar we raden ze wel aan.
Met de kaart bewijs je immers dat je kind legaal in België verblijft.
Bij de aanvraag moet jouw kind aanwezig zijn, voor een vergelijking met de foto.
Een drietal weken na de aanvraag zal je de pin- en pukcode ontvangen met de post waarna je de elektronische vreemdelingenkaart min 12 jaar kunt ophalen bij de dienst burgerzaken.
Je krijgt hiervoor een afspraak bij aanvraag.
Wat meebrengen
een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) van jouw kind, die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's;
nationale paspoort of identiteitsbewijs van het kind
nationale paspoort en verblijfskaart van de ouder of voogd
het oude identiteitsbewijs of een attest van verlies/diefstal van de politie
Kostprijs
GEWONE PROCEDURE | DRINGENDE PROCEDURE | ZEER DRINGENDE PROCEDURE MET GECENTRALISEERDE LEVERING IN BRUSSEL | ||
Kaarttypes (EU,EU+,F,F+,M, | Min 12 jaar | € 13,90 | € 128,40 | n.v.t. |
Kaarttypes (A,B,H,K,L) | Min 12 jaar | € 19,00 | € 140,20 | n.v.t. |
Dringende procedure:
Neem hiervoor telefonisch contact op met de dienst burgerzaken.
Uitzonderingen
Wordt je kind binnenkort 12 jaar?
Vanaf 12 jaar moeten niet-Belgische kinderen verplicht een elektronische verblijfskaart hebben. Kom langs vanaf 1 maand voor zijn of haar verjaardag. Je kan de kaart pas afhalen vanaf de dag dat het 12 jaar wordt.
Heeft jouw kind al een elektronische verblijfskaart voor min 12 jarigen dan blijft de kaart geldig tot de vervaldag.
Voor een A-kaart is steeds de goedkeuring van de dienst vreemdelingenzaken vereist.
Maak een afspraak 45 dagen voor de vervaldatum van de kaart bij de dienst burgerzaken en kom langs met de vereiste documenten. Je vindt een overzicht van alle benodigde documenten terug op de beslissing van vorig jaar
Regelgeving
De afgifte van kaarten aan vreemdelingen wordt geregeld door: