"Het beste klaslokaal is dat buiten de klasmuren"
Eeklo staat bekend als scholenstad: de stad telt maar liefst 6000 leerlingen in het regulier dagonderwijs. Kleuteronderwijs, lagere school en middelbaar onderwijs in allerlei netten en richtingen: het kan hier allemaal. Wij praatten met Geert Faes, Nick Van Vooren en Ruben Lambert, drie figuren voor wie het onderwijs geen geheimen kent.
Van links naar rechts: Geert Faes, Nick Van Vooren, Ruben LambertGerben Steyaert - Moments of Colour
Geert Faes (52) groeide op in de Lekestraat en in Raashekke, samen met zijn broer Lieven. Al van jongs af aan was hij een bezige bij: “Ik volgde muziekschool, ging naar de KSA, en ik wou ook graag voetballen, maar moest heel voorzichtig zijn met mijn piano-vingers!”, lacht hij. “Rond mijn 16de mocht ik leidinggeven op het speelplein, werd ik voorzitter in de jeugdraad… Jongeren uit je hand laten eten, ze motiveren en enthousiasmeren… Dat is toch het mooiste wat er is? Ik twijfelde dan ook niet lang om lerarenopleiding te gaan doen. Ik kon zo alles combineren wat ik graag deed: het lesgeven, mijn journalistieke opdrachten bij AVS, piano spelen…”
Nick Van Vooren (41) is een Zomergemnaar in hart en nieren, maar desondanks heeft Eeklo altijd een belangrijke rol gespeeld in zijn leven. Zijn beide ouders kennen Eeklose roots en hij logeerde er ook vaak bij zijn grootouders. “Mijn middelbare studies volgde ik in het Koninklijk Atheneum en mijn beste maten zijn geboren en getogen Eeklonaars. Met hen was ik na schooltijd vaak te vinden in Patjelli’s, de Pingouin, op feestjes in het Beukenhof… Daarnaast ontstond hier mijn passie voor het volleyballen, beleefde ik er mijn eerste toneelvoorstellingen en optredens in De Herbakker en N9 Villa. Eeklo, dat is voor mij samenhorigheid: op vlak van cultuur, sport, vriendschappen. Ik ben nooit een Eeklonaar geweest, maar mijn kompas is geörienteerd richting Eeklo.”
Ruben Lambert (39) is afkomstig uit Sleidinge en beleefde daar ook zijn jeugd. “Ik was als kind al met duizend-en-één dingen bezig. Ik had veel hobby’s en was een verwoed verzamelaar: Ik volgde gitaarles, ging naar de Chiro, verzamelde strips en lego, had een grote interesse in geschiedenis en de Wereldoorlogen, verdiepte me in de modelbouw… Ik belandde uiteindelijk in Eeklo toen ik ging samenwonen met mijn vrouw. Intussen hebben we twee zoontjes!”
Geert legt uit: “Eens ik was afgestudeerd, zocht ik naar een job in het lager onderwijs in Eeklo, maar er was weinig werk toen. Velen begonnen bij de bank, anderen begonnen in het kleuteronderwijs, maar ik startte in het bijzonder onderwijs. Eerst in Gent en daarna in de Zonnewijzer, nu Kiempunt, waar ik muziek gaf aan kinderen met leerachterstanden en lichte beperkingen. In 2000 verhuisde ik naar De Meidoorn. Daar gaf ik les aan kinderen in het vijfde en zesde leerjaar. Intussen ben ik al vijf jaar stafmedewerker communicatie en PR voor College ten Doorn. Het mooie aan die job is dat ik een verbindende lijmfunctie heb op die grote school, ik ben een soort katalysator, en word door niemand echt als een bedreiging gezien.”
"De fierheid van Eeklo en het atheneum uitdragen"
“Ik besloot om geografie te gaan studeren en kreeg in 2005 de kans om in het Atheneum in Zelzate en in Maldegem te starten als leraar aardrijkskunde.", klinkt het bij Nick. "Ik hield ervan om leerlingen te motiveren en te begeesteren en hen mee te nemen in een boeiend verhaal. Daarnaast had ik altijd wel al de goesting gehad om iets méér te doen. Ik was amper 34 jaar en waagde me aan de sprong: ik solliciteerde voor de vacature van directeur. Als oud-leerling van het GO! atheneum en leefschool De Tandem maakte het me oprecht blij en trots dat ik in 2017 in die functie in Eeklo kon beginnen. Ik wil die fierheid van Eeklo en van het atheneum uitdragen, want onze school had niet altijd die goeie naam van nu. We zitten met een enorm gemotiveerd team, maar dat kwam vaak niet genoeg naar buiten. Ik heb daar de afgelopen 8 jaar op ingezet en ben enorm blij om te zien dat het werkt. Op amper vijf jaar tijd zijn we van 300 naar 600 leerlingen gegaan, het is heel jammer dat we intussen leerlingen moeten weigeren.”, vertelt Nick.
“In het derde middelbaar wist ik dat ik leraar geschiedenis wou en zou worden!", vertelt Ruben. "Dat was mijn ding, dat was mijn hobby. Het zal niet verbazen dat ik in mijn vrije tijd voorzitter ben van ELS, da’s de Adviesraad Erfgoed Landschap en Stadsvernieuwing, en ik me graag onderdompel in erfgoed en geschiedenis. Ik mocht aan de slag in Richtpunt Eeklo, het toenmalige PTI, waar ik aardrijkskunde en Nederlands kreeg toegewezen. Ik ben inmiddels één van de anciens op onze school met 18 schooljaren op de teller! Ik geef heel graag les: ik mag ganse dagen babbelen over dingen die me interesseren, ben creatief en ik werk graag vernieuwend. Ik hou ervan om les te geven aan onze beroepsjongens, ik weet hoe ik ze moet aanpakken en moet me zelden kwaad maken. Bovendien zijn er een aantal collega’s op wie ik kan bouwen en we weten wat we aan elkaar hebben. Een aantal jaar geleden wou ik me mogelijks heroriënteren en deed loopbaanbegeleiding. Het verdict was duidelijk: ik was een geboren leerkracht!”, lacht Ruben.
"Het ruime onderwijsaanbod is één van onze grote troeven"
Dat ze ambassadeurs zijn voor Eeklo staat buiten kijf: “Ik heb de afgelopen 50 jaar zoveel meegemaakt en mee georganiseerd in Eeklo: Guust2000, de KultuurDaad, het Herbakkersfestival… Ik ben apetrots op Eeklo en ben heel gelukkig dat ik mijn ding mag doen voor een Eeklose school. Ik vind één van de grote troeven het ruime onderwijsaanbod: in het Atheneum vind je alle levensbeschouwingen, Richtpunt biedt zeer specifieke richtingen aan… We zijn allen concullega’s maar zijn tegelijk enorm complementair, in aanbod, aanpak, in klein- en grootschaligheid", zegt Geert.
Dat bevestigt ook Nick: “De stad faciliteert veel goeie dingen en brengt partners bij elkaar, maar je moet daar ook iets mee doen! We worden zeker gehoord en men luistert hier naar onze ideeën, maar de samenwerkingsverbanden kunnen zeker nog beter: onderwijs is één van de pijlers waarmee we samen naar buiten zouden moeten komen. Denk maar aan de campusrun: 4000 leerlingen lopen die dag door Eeklo. Of de Jobdreamday: alle vijfde- en zesdejaars gaan die dag een hele dag workshops doen in verschillende Eeklose bedrijven. Of ken je Trap ‘t Af? Da’s een festivalletje de eerste week van het schooljaar, specifiek voor de schoolgaande jeugd. We zouden ook daar veel meer de handen in elkaar kunnen slaan, dat geloof ik echt!”
"Jongen mensen houden ons fris en wakker"
“Ik denk dat we vooral moeten gaan denken in functie van de leerling, want nu krijgen we vaak een leerling binnen omdat de ene of de andere school of richting vol zit. We zouden meer moeten denken: ‘Dat zou nu eens goeie richting voor die leerling zijn’, ongeacht de school waarop je die richting kunt volgen. We weten tot op vandaag nog veel te weinig wat er bij de andere scholen leeft en gebeurt en leven te veel op onze eigen eilandjes. We zouden elkaar echt kunnen versterken!”, gelooft Ruben.
De drie zijn het unaniem eens over de bereikbaarheid van Eeklo: “Je kan van uit het hele Meetjesland gemakkelijk in Eeklo geraken, al is het nog altijd wat moeilijk met de nieuwe busregeling”, getuigt Geert. “50 procent van onze leerlingen is afkomstig uit Eeklo, de andere helft uit de buurtgemeentes. We zijn blij dat onze school vlot te bereiken is met auto, fiets, bus, trein…”, vult Nick aan. “Ik breng mijn jongste zoontje met de fiets naar De Wegel, mijn oudste zoon kan te voet naar het Atheneum en mijn vrouw fietst naar haar school in Maldegem… Hoe zalig is dat?”, lacht Ruben.
De drie blikken met graagte vooruit. Geert steekt van wal: ‘Het liefste vertoef ik tot mijn pensioen in een onderwijscontext. Jonge mensen houden me fris en wakker. Deze job kan ik nog jaaaaaaren doen.” Ruben ziet vooral uitdaging in de afkomst van de leerlingen in beroepsklasjes: “Vaak zien we daar taalachterstand, wat het niet makkelijk maakt om kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden aan die jongens en meisjes. We stuiten op problemen waarop we nog geen pasklaar antwoord hebben.” Nick kijkt ambitieus vooruit: “Ik wil veel verder denken dan Eeklo alleen, ik wil bijvoorbeeld onze internationale samenwerkingen verderzetten, grenzeloos zijn. Het beste klaslokaal is dat buiten de klasmuren. Even over het muurtje kijken, ik voel dat dat ook met College ten Doorn en Richtpunt kan!”